zaterdag 7 juni 2014

Nieuw bij Google: Verhalen

Google heeft een nieuwe feature: Verhalen. Het is eigenlijk een uitbreiding van Foto's bij Google+. En ik vind het ook leuk en interessant.



Ik zag deze nieuwe optie voor het eerst toen ik een nieuwe blog wilde schrijven. Op 25 mei 2014, de dag van de verkiezingen heb ik een motortochtje gemaakt. Ik reed langs de belangrijkste omroepen, het Vlaams parlement en het hoofdkwartier van de PS. Onderweg had ik de gelegenheid om heel wat foto's te maken. Uiteindelijk heb ik besloten om ook een beeldverhaal te maken in Google Verhalen.

Foto's neem ik voornamelijk met mijn smartphone. Immers, dat gaat heel gemakkelijk en vlot en voor publicatie op een scherm of op een website is de kwaliteit excellent. Om de foto's bij te houden, heb ik mijn smartphone zo ingesteld dat alle foto's opgeladen worden bij Google Foto's. Zo heb ik telkens ook een back-up.

Vermits ik veel foto's maak, zet ik ze in Albums. Zoals bij heel wat foto-websites of foto-archiefprogramma's, kan je zo foto's die bij elkaar horen, ook bij elkaar groeperen.

Bij het concept Albums zitten er mij echter twee dingen dwars:
  • Vermits ik heel veel foto's heb, riskeer ik uiteindelijk ook veel albums te hebben, tenzij ik slechts een beperkt aantal albums maak die dan weer elk zeer veel foto's bevatten. Dit zou opgelost kunnen worden indien je in een album ook een andere album zou kunnen creĆ«ren. En zo zou je al je foto's hiĆ«rarchisch kunnen ordenen, zoals bij folders op een pc.
  • Ik wil graag alle foto's die bij elkaar horen in dezelfde album zetten. Maar dan wil ik die niet zomaar delen. Immers niet alle foto's zijn even geslaagd. En soms neem ik ook een reeks foto's die sterk op elkaar lijken. Als ik een album wil delen, dan wil een verzameling tonen van de sterkste foto's.

Voor het eerste probleem is er nog geen oplossing. Al denk ik dat die er in de komende jaren wel moet komen. Immers, ik zal beslist niet de enige zijn met een stilaan aanzwellende collectie digitale foto's.

Voor het tweede probleem heeft Google een fantastische oplossing bedacht. Naast Albums, zijn er nu ook Verhalen! Een verhaal is precies een selectie foto's uit een album. Zo kan ik al mijn origineel fotomateriaal nog bijhouden in Albums, maar toon ik het beste in een Verhaal.

Bovendien stelt Google dat ook nog op een leuke en interactieve manier voor. Zo kan ik een beeldverhaal maken.

Om het mij gemakkelijk te maken, heeft Google mij  automatisch zelf al tientallen verhalen voorgesteld op basis van tijd, datum en locatie. Ik kan deze verhalen al onmiddellijk delen. Maar ik kan ze ook eerst aanpassen.

Heb je zelf foto's bij Google Photo? Kijk dan .onder "Meer" naar "Verhalen"

Hier mijn fotoverslag over mijn motortochtje langs de Vlaamse media bij de verkiezingen:
https://plus.google.com/110812973930798430600/stories/f86f3a0b-75ca-38f9-835e-e04e7122f49a14635d9d2b0/1?authkey

Smartphone > Google Foto's > Google Albums > Verhalen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten