zaterdag 5 juli 2014

Voetbalgek?

Met voetbal heb ik niet veel affiniteit. Maar ik beken, de commotie rond de Rode Duivels, raakt mij ook.

<P></P>
(foto Het Nieuwsblad / Belga)

Als ik voetbal niet leuk vind, is dat enerzijds omdat ik het concept "ik win alleen als jij verliest" niet leuk vind. Als twee keer elf mensen samenwerken in plaats van tegen elkaar te vechten, kunnen ze veel meer bereiken. Ik denk dat ik het al als kind erg vond dat mensen elkaar het leven moeilijk maakten door niet samen te werken. En ik denk dat ik zelf walging voor voetbal heb overgehouden omdat mijn turnleraar mij die win-verlieslogica wilde forceren.

(foto ESPN)
Ook vind ik de stammenmentaliteit niet leuk. Tenminste, ik hou niet van de mentaliteit waarbij de ene stam de andere stam voortdurend wil lastigvallen, waarbij er echt sprake is van rivaliteit.

Bij deze wereldbeker vind ik de samenhorigheid geweldig. In elk dorp en in elke stad komen komen de inwoners spontaan bijeen. In België staan er meer dan duizend schermen opgesteld. Samen drinken, roepen en vieren. Een marketeer zou superlatieven kunnen gebruiken om het over de beleving te hebben. We kunnen allemaal vaststellen dat het een leuk duwtje geeft aan ons Bruto Nationaal Geluk.


Zelfs in Belga Cafe (Washington DC) werd er gefeest

Bij de match België - Verenigde Staten had ik het gevoel dat er wederzijds respect was. De Belgen toonden respect voor de Amerikaanse doelman Howard, en de Amerikanen feliciteerden de Belgen.

De Ieperse sterbasketbalspeelster Emma Meesseman bij de Mystics (Washington DC) krijgt felicitaties (zie interview)

KLM speelde even in op de traditionele macho rivaliteit door "Adios" te tweeten na hun overwinning op de Mexicanen. Dat werd als bijzonder arrogant ervaren, en ontlokte een storm van protest. Een ferme communicatieblunder bleek.

KLM's tweet: Removed after backlash

Ik vond het hartverwarmend om te zien hoe Brussels Airlines de Amerikanen bedankte voor de spannende match via Twitter. De passagiers naar New York kregen zelfs elk doosje Belgische pralines. Dat was een veel intelligentere actie.



Brussels Airlines stuurt tweet richting Amerikanen. Doet meesterlijke marketingzet


Op hetzelfde elan is er ondertussen een filmpje viraal verspreid dat excuses verstuurd van de Belgen naar de Argentijnen vanwege de nederlaag die ze beslist zouden ondergaan, maar waarin ook de wens wordt uitgedrukt om toch nog vrienden te blijven, bewijzend naar de heerlijke Argentijnse steak, de lekkere wijn en de gorgeous women.
Al het meeleven vind ik dan ook niet alleen leuk, in tijden waar landen, naties, regio's en deelstaten meer dan ooit tegen elkaar worden opgezet, vind ik het zelfs sociologisch relevant.

Ik hoop dat het ook de bedrijfswereld mag inspireren. Hoe vaak zie je niet dat mens ervan overtuigd zijn te moeten denken in termen van win-verlies? "Ik probeer te winnen door een zaak van mijn concurrent af te pakken." Je ziet ook dat mensen het soms moeilijk hebben om zich te profileren en om zich te positioneren doordat ze zich laten verblinden door "de tegenstander". 

Je staat strategisch veel sterker als je gaat voor strategie waarbij je je focust op je klant en op hoe je die het best kunt helpen op een duurzame (en dus ook op een winstgevende) manier. Ik zie dat bedrijven nog nog te weinig luisteren naar die klant, en zo zelfs kansen laten liggen. 

Belgian Red Devils
Tot slot vond ik het ook bijzonder leuk om te zien hoe een nieuwe en enthousiasmerende marketingstrategie van de nieuwe CEO van de voetbalbond, Steven Martens, in drie jaar tijd het merk Red Devils terug helemaal op de kaart heeft gezet.

Steven Martens
Steven Martens

Hij liet een logo ontwerpen. Hij begon een campagne twee jaar geleden door gebruik te maken van de sociale media om de fans uit te dagen met weddenschappen. En hij eindigde met zo'n sterk merk, dat het Koning Boudewijnstadion helemaal vol zat bij een vriendschappelijke match.

Dit is een kanjer van een voobeeld van een win-winsituatie. Niet alleen maakt Martens hele gelukkige fans. Vandaag vechten de grote merken om te mogen sponsoren. Wat de voetbalorganisatie een pak meer middelen bezorgt.

In 2010 was het plaatje even anders. Toen verkondigde het kleine automerk Kia nog dat ze hun sponsorcontract opzegden "om strategische redenen". De hoofdsponsor werd bouwbedrijf Verhelst, wereldvermaard in Putte bij Mechelen en omliggende wijken.

Vandaag glunderen levensgrote foto's van de Rode Duivels in de indrukwekkende inkomhal van de Belgacom Towers in Brussel, wetende dat Belgacom, Telenet, Procter & Gamble en Unilever samen te top vier big spenders zijn op gebied van advertenties in België.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten