vrijdag 22 maart 2013

Video - Voor het eerst met een steadicam...


Eigenlijk had de titel moeten zijn: Voor het eerst met een camerastabilisator op stap. Maar zoals we een balpen ook wel eens een bic durven noemen, is steadicam het gemeenzame begrip voor een camerastabilisator. In dit geval ging het om een steadicam van Eemov.

Voor het eerst met een camerastabilisator
Wat is een steadicam? Het is een systeem dat je rond je lijf vastmaakt, waaraan stangen zitten waarop je een camera kunt vastmaken. Op die manier kun je een camera dragen, maar het systeem is door een spel van veren, gewichten en evenwichten zo in elkaar gemonteerd, dat het schokken opvangt. Hierdoor krijg je veel mooiere vloeiende camerabewegingen.

De Steadicam van Terzake en Reyers Laat (Studio 5, VRT)
Het openingsbeeld bij Terzake (elke werkdag op Canvas van 20.00 tot 20.40 uur, VRT) wordt tegenwoordig met een Steadicam gemaakt. (Een steadicam van het merk Steadicam ;-) ) Ook de meeste andere camerabewegingen in Terzake zijn met die Steadicam gemaakt. Rond 21.00 uur wordt die camera in dezelfde studio gebruikt voor het programma Reyers Laat, dat dan ongeveer rond 22.30 uur wordt uitgezonden.

Alhoewel de beelden heel mooi kunnen zijn, ben ik soms wat teleurgesteld van de kwaliteit bij deze twee programma's. De bewegingen zijn niet altijd perfect afgewerkt. Soms heeft de camera de neiging om wat te kantelen.

Bij een videoregistratie met verschillende camera's, vind ik het bijzonder leuk om met een mobiele camera rond te lopen. Ik heb niet zo'n superconditie, het is een zware job, maar als ik een mobiele camera vast heb, vergeet ik het gewicht, en ga ik helemaal op in de job op jacht naar mooie beelden en camerabewegingen. Het is bijna een soort trance, zo geconcentreerd ga ik er in op.

Een vriend, Levi, die al vaker regie deed bij multicamregistraties, voorspelde mij dat steadicam echt iets voor mij is.

In actie met een mobiel camera
Vorige donderdagavond hebben wij dan eens een steadicam van Eemov geprobeerd. Levi, een andere vriend, Mark, en ik. Gelukkig wist Levi al hoe je een steadicam in elkaar zet. Ik had al gehoord dat  het soms veel tijd vergt voor een steadicam helemaal is afgesteld. Maar eigenlijk viel dat allemaal heel erg mee. Vrij snel had Levi rond hem, en liep hij ermee rond.

Eerst hebben wij er een spiegelreflexcamera op vastgemaakt. Een Canon 7D. Spielgelreflexcamera's worden ook vaak gebruikt om te filmen. Voor een redelijk goedkope prijs kan je verrassend mooie beelden maken van professionele kwaliteit.

Daarna hebben wij er de camera van Mark op vastgemaakt: een Sony PMW-EX1. Dat is een lichte professionele camera.

Daarna heb ik de steadicam ook geprobeerd. Buiten mijn verwachting om, was dat een bijzonder leuke en opwindende ervaring. Waarom buiten mijn verwachting? De beelden die je op tv ziet zijn soms bijzonder mooi. Maar ik had wel al gehoord en gelezen, dat het niet zo eenvoudig is om ze te maken.

Vooreerst herinner ik mij al van vroeger, dat er altijd werd gezegd dat het zo zwaar was. Een steadicamoperator werkt maximaal 20 minuten aan een stuk. Het is is bijzonder belastend voor de rug.

Ook had ik al vernomen dat het heel wat oefening vergt. Die camera beweegt niet altijd zoals je wil.

Ik had mij eigenlijk aan een avond met veel zoeken en klungelen verwacht. Maar dat was helemaal niet zo.

Eerst heb ik de vest stevig met de klittenbanden omgegord, en daarna het systeem met de armen en de stang vastgemaakt. Met Levi en Mark erbij, was het zo gebeurd.

Het gewicht viel alvast heel erg mee. Dat komt ook doordat de camera licht is (ca. 3,5 kg). Met een camera van 10 kg zal het wel een stuk zwaarder zijn. Vroeger was het nog veel zwaarder, toen konden camera en monitor 20 à 30 kg wegen. Gelukkig was dit nu niet het geval. Ik had zelfs het gevoel dat ik er een hele dag mee zou kunnen rondlopen.

Dat de camera een beetje z'n eigen gang wil gaan, voel je al heel snel aan. Het lukt niet om er plotse bewegingen mee te maken. Logisch ook, want het hele systeem dient om plotse bewegingen op te vangen. Je moet een beetje uitkijken hoe je beweegt, anders gaat de camera kantelen en roteren. Maar eenmaal je voeling hebt met de inertie en met de mobiliteit van de camera, kun je er heel toffe vloeiende bewegingen mee maken.

Met het systeem rond je lijf, kan je de camera ook goed stil houden. Je kan er ook mooie statische shot mee maken. Dat viel mij ook op. Het is nog niet zo vast als op een statief, maar het viel mij op dat het toch dicht in de buurt komt. Dat laat dan ook toe om een statisch shot te combineren met een camerabeweging, om dan weer te eindigen met een mooi statisch beeld.


Het was voor mij een bijzonder prettige verrassing om te zien hoe snel je heel mooie bewegende en ook stilstaande beelden kan maken. Misschien zullen alleen de cameramannen onder ons dit kunnen begrijpen, maar dit was eigenlijk zelfs echt kicken.

In het filmpje zie je mij stappen met de camera. Een filmpje met beelden van de camera op de Eemov vs beelden van de iPhone heb je van mij nog tegoed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten