maandag 25 maart 2013

Amerika, Een biografie van dromen en bedrog



Zondag 24 maart 2013 15:17
Van: Marc Vandenbrande
Aan: Björn Soenens


Beste Björn,

Als voorbereiding op een trip naar de Amerikaanse Oostkust, heb ik jouw boek Amerika, Een biografie van dromen en bedrog gelezen. Toen je schreef dat het "én naslagwerk, én encyclopedie én journalistieke verkenning" is, vreesde ik dat het zelfoverschatting was of holle verkooppraat. Het is - gelukkig - geen van de twee gebleken.

Uit eigen ervaringen stellen wij (mijn vrouw en ik) tot ontzetting vast dat Amerikanen liever advocaten laten procederen, in plaats van geld te investeren in wetenschap, om wetten bij te sturen. Hierbij denken wij aan milieuwetgeving. Liever een wet dwarsbomen op juridische basis, in plaats van ze eventueel bij te sturen op basis van gefundeerd onderzoek.

In jouw boek vind ik deze mentaliteit terug. Maar je gaat nog veel verder en veel dieper. Het is een rollercoaster doorheen het land en doorheen zijn geschiedenis. Het boek heeft mijn visie op Amerika grondig bijgesteld en ook een heel stuk verdiept. Ik begrijp nu ook beter waarom het land zo in elkaar zit.

Zo'n turf schrijf je niet louter ter aanvulling van het salaris van je daytime job. Toch niet in Vlaanderen. Dat doe je omdat het jou ècht passioneert.

Graag wil ik jou bedanken voor al dat werk. Het is een bijzonder leuk, boeiend en interessant boek.

Dank!
Marc


Zondag 24 maart 2013 16:54
Van: Björn Soenens
Aan: Marc Vandenbrande

Beste Marc,

Zulke mooi woorden: ik sla ze op op mijn persoonlijke harde schijf. Ik denk inderdaad dat mijn boek niet alleen over Amerika gaat, maar over de wereld en hoe hij een beetje vreemd in mekaar zit!

Vertel het voort aan urbi et orbi :-)

Hartelijke groet!
B. Soenens

Dankjewel, Björn! Bij deze verspreid ik het met plezier op het wereldwijde net.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten