donderdag 24 januari 2013

Verkeer - Slimmere knipperlichten vòòr verkeerslichten

U kent ze wel, de oranje knipperlichten een paar honderd meter voor een kruispunt met verkeerslichten. Je treft ze bijvoorbeeld aan op de A12 wanneer je van Brussel naar Antwerpen rijdt ter hoogte van Londerzeel. Zij staan daar omdat het snelheidsverschil groot is. Vierhondervijftig meter voor de verkeerslichten mag je nog 120 km/u rijden, en aan de verkeerslichten moet je als automobilist stil staan.


Wanneer ik verkeerslichten nader die op groen staan, ben ik altijd extra alert. Zodra het licht oranje wordt, moet ik onmiddellijk beslissen wat ik ga doen: stoppen of doorrijden. Niet alleen omdat er vaker flitspalen naast staan, maar ook voor mijn eigen veiligheid en die van de andere automobilisten.

In Britsh Columbia (de meest westelijke provincie van Canada), vind je heel wat autowegen met oranje waarschuwingslichten op 100 à 300 m voor de verkeerslichten. Maar die lichten knipperen niet constant. Die knipperen even voor het verkeerslicht aan het kruispunt oranje wordt. Dat is veel slimmer! Zo weet ik als automobilist dat ik moet stoppen als ik het waarschuwingslicht zie knipperen.

Ik zou dan ook graag willen pleiten voor slimme knipperlichten. Het neemt een stukje rijstress weg, en bovendien knipperen ze enkel op het moment dat ze echt horen te knipperen, wanneer het echt relevant is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten