zaterdag 30 mei 2015

Een Goeiendag maakt je dag goed

Ik heb mij deze morgen laten ontroeren door de het videoclipje Goeiendag voor Radio 2. Wat een mooi clipje. Hartverwarmend.



Het brengt niet alleen een heel positieve boodschap, het is ook heel fijn gemaakt.

Het beeld in het zwembad pakte mijn aandacht en de perfecte lipsynchrone dubbing van Dag vreemde man door een meisje in een klas deed mijn mond openvallen.

Het verhaal en de muziekfragmentjes zijn niet alleen leuk, reclametechnisch is dit ook een mooie clip. Het heeft een hoge authenticiteitsgraad. Dit clipje brengt een product (Radio 2) dichter bij zijn klant (de luisteraar). Daar ben ik heel erg voor. Bij veel bedrijven is de barrière tussen klant en leverancier te groot. Ik ben een grote fan van samenwerking, zo dicht mogelijk. Dat levert de grootste voldoening en de beste resultaten.

Het is een clipje dat met veel zorg en respect is gemaakt. Ik werk over een paar maand drie jaar in de mediasector. En wat is mij opgevallen? Voor en achter de schermen werken niet alleen heel veel mensen die met hart en ziel aan programma's maken. Ze doen hierbij ook hun uiterste best om telkens dat beetje meer af te leveren. Ze proberen de kijker te verrassen en te beroeren. Telkens met groot respect voor de kijker.

Vooral dat laatste heeft mij getroffen. Niet alleen bij de openbare omroep VRT, maar tevens bij de commerciële televisiezenders. Studiotech is nu bezig met de installatie van een gloednieuwe state-of-the-art eindregie voor alle zenders van Medialaan (VTM, 2BE, Vitaya, VTMKZOOM enz.) Zo heb ik geleerd dat de look en feel van de zenders uiterst zorgvuldig wordt afgewerkt. Bij televisie worden er 25 beelden per seconde uitgezonden. De afwerking is dan ook tot op het 25ste beeld per seconde nauwkeurig.

Bij Amerikaanse producties valt het ons Europeanen op dat er met veel minder respect met de kijker wordt omgesprongen. Wanneer er tijdens een nationale ontbijtshow even wordt overgeschakeld naar de lokale weerman, gebeurt dat soms heel slordig. Daar is een tv-zender veel meer een reclamezender die tussendoor programma's uitzendt. Die indruk krijg je als kijker, maar dat is ook de realiteit. Als er een nieuwe zender wordt opgestart, wordt eerst het zendschema van de reclameblokken geprogrammeerd en daarna wordt er gezocht naar bijhorende programma's.

Het respect in Vlaanderen respect manifesteert zich op alle vlakken. Voor grote liveshows zoals The Voice, worden de allergrootste middelen ingezet, zodat de kijker thuis de sfeer in de zaal zo goed mogelijk kan meebeleven. Om te vermijden dat een panne roet in het eten gooit, huurt VTM niet alleen een glasvezelkabel om het beeld in topkwaliteit naar Vilvoorde te sturen, in parallel wordt het programma ook via een satellietverbinding doorgestraald.



Dit jaar heb ik een aantal keer Belgium's Got Talent gezien. Ook hier viel mij het respect voor de deelnemers op. Tien jaar geleden was dit soort programma's uitlachtelevisie. Gelukkig is dit gedaan. Integendeel. Voor de mensen die uiteindelijk naar de eindrondes doorgaan, spaart VTM middelen noch moeite om de talenten van het scherm te doen afspatten. Daar zorgt een team van meer dan honderd mensen voor. De middelen zijn niet min. Het meest in het oog springt een spectaculair led-scherm met daarop telkens weer indrukwekkende passende beelden. Dat lijkt allemaal vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Dat is het resultaat van heel veel werken. Hetzelfde kan gezegd worden van alle aspecten van deze shows: belichting, geluid, cameravoering (inclusief een camera op een grote kraan en een draadloze steadicam).

Gebruik je talenten, 
ga voor je droom. 
Als je je er hard genoeg voor inzet, 
kunnen er wonderen gebeuren.

Deze vorm van respect krijgt ook een sociaal relevante dimensie. De boodschap bij de nieuwe talentshows is "Gebruik je talenten, ga voor je droom. Als je je er hard genoeg voor inzet, kunnen er wonderen gebeuren." Is dit niet de beste promotie voor ondernemerschap?

Ik wens je nog een goeiendag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten